SOBOTA – 9 września 2023

SOBOTA – 9 września 2023

Pod naszym patronatem m.in. 

Pod naszym patronatem m.in. 

Książka w prezencie

Książka w prezencie

WSPÓŁPRACA

WSPÓŁPRACA

Co zrobić, aby zachęcić do czytania?

Co zrobić byAby zachęcić dzieci do czytania, konieczne jest wspólne zaangażowanie rodziny i szkoły, a w szczególności biblioteki. W naszej szkole we współpracy z nauczycielami i rodzicami staramy się stwarzać uczniom jak najwięcej przestrzeni do kontaktu z książką oraz zachęcać młodych ludzi do korzystania z zasobów biblioteki szkolnej.

Moim zdaniem największe znaczenie w promowaniu czytelnictwa wśród uczniów ma jakość i ilość zasobów bibliotecznych. Do wypożyczania książek może zachęcić wyłącznie biblioteka, która wyposażona jest w nowości czytelnicze dostosowane do zainteresowań dzieci.

Największy wzrost wypożyczeń zanotowałam po tym, jak nasza szkoła wzięła udział w programie rządowym „Książki naszych marzeń” i zakupiła nowości wybrane przez uczniów w szkolnych wyborach książek. Również aktualizacja obowiązkowych lektur szkolnych ma ogromne znaczenie. Nawet uczniowie, którzy niechętnie czytają, z dużym entuzjazmem wypowiadali się na temat takich tytułów jak „Charlie i fabryka czekolady”, czy „Mikołajek i inne chłopaki”, co jest bardzo istotne, ponieważ zmienia to ich nastawienie do obowiązkowych lektur.

Oczywiście, bardzo ważna jest promocja czytelnictwa w postaci konkursów i wydarzeń czytelniczych. Tradycyjnie już w naszej szkole odbywają się coroczne konkursy na zakładkę, ilustrację oraz plakat promujący książkę. Uczniowie piszą też recenzje, zachęcając do czytania. W proces rozwoju czytelnictwa włączają się również nauczyciele przedmiotów, poprzez czytanie książek na lekcjach. Uczeń zaintrygowany ciekawym fragmentem, sięgnie po lekturę. Dlatego ważne jest, aby promowana była szeroka gama tytułów dostosowana do różnorodnych zainteresowań uczniów, które indywidualizują się szczególnie w kl.IV-VI. Istotne jest aby uczniom zaproponować doświadczenie nowego, ciekawego działania. Z dużym odzewem spotkała się propozycja wzięcia udziału w konkursie na lapbook. Jest to książka w rodzaju teczki tematycznej, w której uczniowie umieszczają wiadomości na wybrany temat. Do stworzenia lapbooka konieczne jest korzystanie z książek popularnonaukowych. W ten sposób uczniowie zapoznają się z zasobami biblioteki oraz uczą się korzystania z książki i wyszukiwania potrzebnych informacji.

Szczególnie duży wzrost zainteresowania książkami zauważam po włączeniu w poczet czytelników uczniów klas pierwszych. Zawsze z duża starannością przygotowuję lekcję biblioteczną oraz uroczyste pasowanie na czytelnika biblioteki. W tym roku zaproponowałam dzieciom grę dydaktyczną, która polegała na odszukaniu zagubionych wagoników z literkami, umieszczonych w różnych pomieszczeniach w szkole. Na aktywne metody, dzieci jak zawsze odpowiedziały dużym zaciekawieniem i chętnie uczestniczyły w lekcji. W spotkaniach bibliotecznych biorą również udział uczniowie grup przedszkolnych. Pierwszy kontakt z ksiażką jest bardzo ważny i zachęca dzieci do dalszego korzystania z biblioteki. Organizuję również spotkania autorskie. Niezapomnianym wydarzeniem było spotkanie z panem Mirosławem Wacewiczem – autorem legend o Puszczy Bukowej.

Uczeń, aby skorzystać z biblioteki powinien posiadać odpowiedni zasób wiedzy i kompetencji, umiejętność wyszukania potrzebnej książki oraz informacji . W celu wykształcenia u uczniów tych umiejętności prowadzę lekcje biblioteczne.

Nasza biblioteka współpracuje z Miejska Biblioteką Publiczną oraz Książnicą Szczecińską. Lekcje biblioteczne w tych instytucjach zapoznają uczniów z księgozbiorem oraz katalogami. Dużą popularnością cieszy się coroczny konkurs dla klas drugich „Baw się i ucz z Kubusiem Puchatkiem’ organizowany we współpracy z MBP.

Moim zdaniem niezbędna jest również współpraca szkoły z rodzicami. W pedagogizację włączają się wychowawcy klas. Ważne jest, aby rodzina miała świadomość jaki wpływ na rozwój dziecka ma czytanie oraz wiedziała jak zachęcić do czytania. Udzielam też informacji z jakich imprez czytelniczych w Szczecinie mogą skorzystać dzieci i młodzież z naszej szkoły.

Mimo spadku poziomu czytelnictwa dzieci i młodzieży, rola książki jest niepodważalna. Najogólniej mówiąc, kontakt z książką poszerza wiedzę o świecie, dostarcza bogactwa przeżyć wewnętrznych, kształtując nie tylko umysły czytelników ale i ich charaktery. Słowa drukowanego nie zastąpi film, tym bardziej telewizja. Dlatego tak ważne jest, aby od najmłodszych lat zapewnić dziecku jak najczęstszy kontakt z książką, co stanowi niezbędny warunek obcowania z literaturą.

Ewa Śliwińska – nauczyciel bibliotekarz w SP 23

Tekst pierwotnie ukazał się w miesięczniku pedagogicznym DIALOGI (Nr 2 (199), luty 2016, Szczecin)

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>