Już na początku września Wydawnictwo Znak sprawi czytelnikom wspaniały prezent w postaci rewelacyjnej biografii Marii Callas. Została opracowana przez specjalistkę w tej dziedzinie Anne Edwards. Urodzona w 1927 roku młodsza od Marii Callas o zaledwie cztery lata miała okazję być świadkiem Jej kariery i słuchać Jej śpiewu na żywo. Autorka ma w dorobku opracowania życiorysów tak wielkich postaci jak Judy Garland, Katharine Hepburn, Vivien Leigh, Margaret Mitchell, Ronald Reagan, Barbra Streisand I Shirley Temple.
Przygotowanie tej biografii wymagało wiele pracy, wywiadów, rozmów, badania śladów, archiwów i wielu źródeł. Przede wszystkim jednak, wymagało ogromnego wyczucia, taktu, powściągliwości, pokory i zrozumienia. Powstała opowieść o fascynującym życiu wielkiej śpiewaczki, legendy, ikony cudownego zjawiska, którą jest opera. Książka przepełniona jest ogromną ilością faktów dotyczących dzieciństwa, młodości, nauki oraz życia osobistego i kariery, dojrzałej już Marii Callas.
Jakie były jej początki? Greczynka urodzona w Nowym Jorku w wieku lat czternastu dzięki uporowi matki znalazła się w Atenach, aby kontynuować naukę śpiewu w tutejszym konserwatorium. Od kiedy matka przekonała się jak bardzo utalentowana jest jej młodsza córka uczyniła wszystko, aby Maria rozwijała swój talent i warsztat. Poznamy jej lata dzieciństwa w Nowym Jorku, potem studenckie czasy w Atenach i tragiczny czas wojny. Następnie trudne początki kariery, losy Jej małżeństwa. Potem fascynację Onassisem i wreszcie schyłek kariery.
Jak to możliwe, iż w życiu jednej kobiety skupiło się tyle szczęścia i tyle nieszczęścia? W życiu Marii Callas powtarzają się schematy przytrafiające się ludziom niezwykle wybitnym. Wynoszących się swym talentem ponad jakiekolwiek poziomy. Była jak najjaśniejsza gwiazda. Budziło to w ludziach zawiść. Doświadczyła w życiu nie tylko zasłużonych zaszczytów, ale również prześladowań ze strony konkurentów i oczywiście żądnej sensacji prasy.
Dzięki tej biografii poznamy Marię Callas jako profesjonalistkę, artystkę, która drogą długotrwałych przygotowań doprowadzała każdą przedstawianą przez siebie postać do perfekcji. Była Normą lub Toscą wzbudzając swą grą i głosem najgłębsze uczucia. Wyzwalając w publiczności niezmierzone pokłady wzruszenia, zrozumienia, podziwu i uwielbienia.
Aby zrozumieć to cudowne zjawisko i skłonić się z pokorą nad Jej losem, docenić to niezwykłe niesamowite połączenie talentu, urody i umiejętności, koniecznie wpiszmy w You Tube: Maria Callas Puccini, Tosca. Callas, Gobbi – Regia di Zeffirelli. Covent Garden 1964 lub posłuchajmy Marii Callas w roli Madame Bautterfly. Dzięki internetowi możemy wszyscy cieszyć się Jej boskim głosem, patrzeć i podziwiać, przeżywać uczucia zaklęte przez genialnych kompozytorów w małych czarnych nutkach.
Jolanta Szabłowska
Anne Edwards, Maria Callas Primadonna Stulecia, tłumaczenie Mieczysław Godyń,Wydawnictwo Znak 2015
Leave a Reply