Wkrótce….

Wkrótce….

Pod naszym patronatem m.in. 

Pod naszym patronatem m.in. 

Książka w prezencie

Książka w prezencie

WSPÓŁPRACA

WSPÓŁPRACA

OKOlice Literatury – 22 i 23 września

W Miejskiej Bibliotece Publicznej w Szczecinie trwa trzecia edycja festiwalu literatury non-fiction OKOlice Literatury “Rzeczy i ludzie”. Strona festiwalu: https://okoliceliteratury.pl/

22 września (środa) o godz. 18.00 zapraszamy na panel dyskusyjny, w którym wezmą udział Ewa Domańska i Monika Stobiecka.
Prowadzenie: Maksymilian Chutorański. Dyskusja będzie inspirowana hasłem Pamięć rzeczy. Jest to blok tematyczny tegorocznego festiwalu OKOlice Literatury poświęcony relacji ludzie-rzeczy z perspektywy antropologii.
Spotkanie odbędzie się w formule hybrydowej: stacjonarnie w filii nr 7 (Pl. Matki Teresy z Kalkuty 8) oraz w formie transmisji live na Facebooku biblioteki.
Na spotkanie stacjonarne obowiązują bezpłatne wejściówki: https://app.evenea.pl/event/spotkanie-domanska-stobiecka/
Strona wydarzenia:
https://mbp.szczecin.pl/wydarzenia_01/pamiec-rzeczy-okolice-literatury-2021/

Ewa Domańska – prof. nauk humanistycznych na Wydziale Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i visiting professor w Department of Anthropology/Archaeology Center, Stanford University. Zajmuje się metodologią historii, współczesną teorią i historią historiografii, porównawczą teorią nauk humanistycznych i społecznych oraz nowymi tendencjami w badaniach humanistycznych, a także ontologią martwego ciała i szczątków, środowiskową historią grobów masowych, statusem gleb cmentarnych i zagadnieniem ekshumacji politycznych. Opublikowała m.in. „Nekros: Wprowadzenie do ontologii martwego ciała” (PWN, 2017); „Gleba cmentarna jako dziedzictwo” (w: „Dziedzictwo we współczesnym świecie” red. A. Marciniak i in., Universitas, 2018); „Ekshumacje polityczne” (red. z A. Staniewską; słowo/obraz terytoria, 2021, w druku).

Szczególnie interesujące są ostatnio manifestowane zainteresowania Domańskiej niekonwencjonalnymi tendencjami w badaniach historycznych, w tym historią antropologiczną, historią postkolonialną, nową historią materialną, historią wielogatunkową, zwłaszcza nie-antropocentrycznym spojrzeniem na pojęcie przeszłości. Badaczkę charakteryzuje transdyscyplinarne podejście do budowania wiedzy historycznej. Owocuje to tworzeniem szczególnych relacji pomiędzy historią, antropologią kulturową, archeologią, a tak odległymi od nich dziedzinami, jak krytyka sztuki i literaturoznawstwo. W ostatnich latach prof. Domańska zainteresowała się również relacjami pomiędzy ludobójstwem i ekobójstwem w perspektywie humanistyki ekologicznej.

Monika Stobiecka – historyczka sztuki i archeolożka, adiunktka na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka Fundacji z Brzezia Lanckorońskich (2016), Fundacji Kościuszkowskiej (2018, pobyt badawczy na Stanford University), Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (2019, stypendium START dla najlepszych polskich młodych badaczy). Laureatka konkursów im. Jana Józefa Lipskiego (2015) i im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa (2019). Finalistka konkursu nagród naukowych tygodnika POLITYKA (2020). W ostatnich latach współpracowała z Muzeum Narodowym w Warszawie, Narodową Galerią Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Muzeum Architektury we Wrocławiu. Wygłaszała wykłady gościnne w Stanford Archaeology Center (2018), Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (2020) oraz w Archaeology Center na University of Toronto (2020). Publikowała m.in. w Archaeological Dialogues, Journal of Social Archaeology, Journal of Contemporary Archaeology, Tekstach Drugich, Widoku, Kulturze Współczesnej.
W 2020 roku ukazała się jej pierwsza monografia „Natura artefaktu, kultura eksponatu. Projekt krytycznego muzeum archeologicznego” (Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2020). Interesuje się studiami muzealnymi, krytycznymi studiami nad dziedzictwem, teorią i metodologią archeologii oraz wybranymi perspektywami nowej humanistyki. W życiu i w pracy neguje tradycyjny podział na muzea historyczno-artystyczne i muzea historii naturalnej. Uważa, że dzisiaj potrzebujemy nowego typu muzeum – „muzeum życia”.

Patroni medialni:
wSzczecinie.pl
Szczecinczyta.pl
Partner:
Wydawnictwo Czarne

23 września (czwartek) zapraszamy do filii nr 7 (Pl. Matki Teresy z Kalkuty 8) na blok festiwalowy poświęcony designowi. Na blok złożą się trzy wydarzenia:
Blok dla dzieci:

  • o godz. 17.00 zapraszamy dzieci z młodszych klas szkół podstawowych na warsztaty wokół książki „Wszystko widzę jako sztukę”. Prowadzenie: Ewa Solarz. Warsztaty potrwają ok. 1,5 h. Obowiązują bezpłatne wejściówki: https://app.evenea.pl/event/232956-70/
    O warsztatach:
    Czy dzieci rozumieją sztukę współczesną i czy sztukę można spotkać poza muzeum? Zdaniem Ewy Solarz, autorki książki „Wszystko widzę jako sztukę” nawet małe dzieci znajdą przyjemność w zabawie w naśladowanie artystów. Podczas warsztatów porozmawiamy o sztuce współczesnej, o niezwykłych pomysłach i nieoczywistych dziełach sztuki. Wspólnie wykonamy kilka artystycznych interwencji. Między innymi zakodujemy się używając sposobu Ryszarda Winiarskiego, oznaczymy przestrzeń niebieską kreską Edwarda Krasińskiego, poprotestujemy jak Monika Drożyńska a na koniec pokolorujemy okolicę jak Katarzyna Przezwańska. Przygotujcie się na artystyczną sztafetę!
    Ewa Solarz – historyczka sztuki, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, znawczyni i popularyzatorka dizajnu, autorka książek i kuratorka wystaw na jego temat. Przez lata była dziennikarką i redaktorką w pismach wnętrzarskich. Prezentowanie ciekawie zaaranżowanych przestrzeni, opisywanie pomysłów na aranżację wnętrz i dobrze zaprojektowanych przedmiotów było celem serwisu „Dom z pomysłem”, którego Ewa Solarz była wydawczynią. Później została współwłaścicielką internetowego poradnika wnętrzarskiego „domplusdom”.
    Do jej najważniejszych publikacji książkowych należą: „D.O.M.E.K.” (2011), „D.E.S.I.G.N.” (Wydawnictwo Dwie Siostry, 2013), „Ilustrowany elementarz dizajnu, czyli 100 rzeczy narysowanych przez 25 ilustratorów” (2015), „Ilustrowany elementarz polskiego dizajnu” (2017), „Wszystko widzę jako sztukę” (2018). Jest organizatorką i kuratorką kilkudziesięciu wystaw pokazywanych prawie na całym świecie – od Węgier po Koreę Południową, od Danii po Turcję, Niemcy, Hongkong, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Islandię. Ich tematem zawsze jest sztuka projektowania. Większość wystaw Ewy Solarz powstaje z myślą o dzieciach, choć tak samo chętnie zwiedzają je dorośli.

Blok dla dorosłych:

  • O godz. 17.00 panel o designie książki, w którym wezmą udział Lex Drewiński i Przemek Dębowski (online). Prowadzenie: Magdalena Tyczka.
    Spotkanie odbędzie się w formule hybrydowej: stacjonarnie w filii nr 7 (Pl. Matki Teresy z Kalkuty 8) oraz w formie transmisji live na Facebooku biblioteki.
    Na spotkanie stacjonarne obowiązują bezpłatne wejściówki: https://app.evenea.pl/event/spotkanie-drewinski-debowski/
    Lex Drewinski – prof. dr hab., artysta plastyk. Urodził się w Szczecinie, mieszka w Niemczech. W latach 1983-1985 pracował w Studiu Filmów Animowanych w Poznaniu, skąd emigruje do Berlina Zachodniego. Tam kształci się w dziedzinie grafiki komputerowej (Instytut CIMDATA GmbH). W roku 1992 wygrywa konkurs na stanowisko profesora na wydziale Grafik Design Fachhochschule Potsdam, gdzie do przejścia na emeryturę (2017) prowadził własną pracownię Grafik-Design Konzeption und Entwurf. Od roku 2010 jest kierownikiem Pracowni Multimedialnego Projektowania Graficznego w Akademii Sztuki w Szczecinie.
    Prace Drewińskiego wystawiane są na całym świecie. Jako projektant-plakacista zdobył ponad 200 nagród i wyróżnień. Centre Georges Pompidou w Paryżu wytypowało i wystawiło jego plakat LexICON A-Z jako obiekt XXI wieku odnoszący się do uniwersalnych pojęć współczesnego człowieka. Prace Drewińskiego charakteryzują się niepowtarzalną, syntetyczną formą znaku graficznego, którym zwięźle pointuje temat. Wyróżnia je ascetyczna forma i barwa, głęboko intelektualne, często ironiczne przesłanie. Jest wrażliwym i aktywnym komentatorem swoich czasów. Jego dzieła zyskały rozpoznawalność globalną. Wiele z nich stało się ikonami trwale zakorzenionymi w świadomości społecznej na wszystkich kontynentach.Przemek Dębowski – ur. 1979 r. w Kołobrzegu, mieszka w Krakowie. Grafik, wydawca, absolwent edytorstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Projektował książki dla najważniejszych polskich wydawnictw, głównie jednak dla założonego w 2008 r., wraz z Magdą Dębowską i Małgorzatą Szczurek, własnego wydawnictwa Karakter. Redaktor (wraz z Jackiem Mrowczykiem) antologii „Widzieć / Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie” (Karakter 2011).
    Liczne projekty jego okładek drukowane są w formacie plakatowym jako autonomiczne dzieła sztuki. Dotyczy to na przykład serii projektów do wznawianych przez Wydawnictwo Literackie w latach 2012-2019 dzieł Stanisława Lema, czy książek J.R.R. Tolkiena i Philipa K. Dicka. W sieci można też znaleźć przykłady innych posterów Dębowskiego, które, jak się wydaje, nie mają nic wspólnego z projektowaniem książki. Te plakaty cechuje skrajna asceza estetyczna, użycie słowa jako nośnika idei i eliminacja tak zwanego znaku graficznego, czy ideogramu. Właśnie to odróżnia prace Dębowskiego od twórczości innego plakacisty, legendarnego Lexa Drewińskiego. Konfrontacja postaw tych silnych osobowości artystycznych, oddalonych wiekowo o całe pokolenie, jest solą panelu dyskusyjnego na festiwalu OKOlice Literatury.
  • O godz. 19.00 zapraszamy na panel o designie rzeczy, w którym wezmą udział Małgorzata Czyńska i Ewa Solarz. Prowadzenie: Anna Sienkiewicz.
    Spotkanie odbędzie się w formule hybrydowej: stacjonarnie w filii nr 7 (Pl. Matki Teresy z Kalkuty 8) oraz w formie transmisji live na Facebooku biblioteki. Na spotkanie stacjonarne obowiązują bezpłatne wejściówki: https://app.evenea.pl/event/spotkanie-czynska-solarz/Małgorzata Czyńska – ur. 1975, dziennikarka, historyczka sztuki, kuratorka wystaw. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Publikuje w „Wysokich Obcasach”, współpracuje z magazynami o wnętrzach, projektowaniu i modzie. Autorka tekstów o sztuce, wywiadów z artystami, reporterskich portretów, specjalistka od historii mody i dizajnu. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureatka Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz” 2016 za książkę „Kobro. Skok w przestrzeń”. Opublikowała również: „Najpiękniejsze. Kobiety z obrazów” (Wydawnictwo Znak Horyzont, 2014); „Moje królestwo. Rozmowa z Edwardem Dwurnikiem” (Wydawnictwo Czarne, 2016); „Kobiety Witkacego. Metafizyczny harem” (Wydawnictwo Znak, 2016); „Dom polski. Meblościanka z pikasami” (Wydawnictwo Czarne, 2017); (wraz z Katarzyną Gębarowską) „Kobiety fotonu” (Farbiarnia, 2018), „Berezowska. Nagość nas wszystkich” (Wydawnictwo Czarne, 2018, biografia nominowana do Nagrody im. prof. Jerzego Skowronka), „Nie opuszczam rąk. Rozmowa z Leonem Tarasewiczem” (Wydawnictwo Czarne, premiera – wrzesień 2021). Termin „sztuka” to dla Czyńskiej wielki worek, do którego wrzuca modę, dizajn, a nawet ludzi. Taka postawa, manifestowana przez historyczkę sztuki, wpisuje się w krąg tematyczny naszego Festiwalu, który przebiega pod hasłem „Rzeczy i Ludzie”.
    Biogram drugiej panelistki, Ewy Solarz – patrz wyżej (prowadząca warsztaty dla dzieci)Patroni medialni:
    wSzczecinie.pl
    Szczecinczyta.pl
    Partner:
    Wydawnictwo Czarne

 źródło: MBP

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>