Wkrótce….

Wkrótce….

Pod naszym patronatem m.in. 

Pod naszym patronatem m.in. 

Książka w prezencie

Książka w prezencie

WSPÓŁPRACA

WSPÓŁPRACA

Prince Polonia

Prince Polonia
Max Cegielski
Wydawnictwo Marginesy, 2020

Jak opowiedzieć unikalną atmosferę czasów tuż przed przełomem roku 1989? Max Cegielski podjął się stworzenia opowieści, która w brawurowy sposób opisuje egzotyczny wątek polskiej historii gospodarczej i kulturalnej – pokątny, nielegalny, tolerowany handel z krajami azjatyckimi. Realizowany pod płaszczykiem turystyki, był wielkim biznesem dla maluczkich.

W jego nowej książce „Prince Polonia”, podobnie jak przy wystawie o tym samym tytule, zrealizowanej przez Maxa i Jana Simona w Trafostacji Sztuki dwa lata temu, główną rolę odgrywają Indie, jako początek przemytniczej kariery dwóch młodych bohaterów, Radka i Janka. Obok przygody łączy ich miasto, z którego pochodzą – Szczecin. W narracji Maxa Cegielskiego, prowadzonej z perspektywy dwóch bohaterów, nasze miasto pozostaje istotnym punktem odniesienia. To miejsce, w którym nieprzypadkowo zbuntowany punkowiec, wrażliwy inteligent, transformuje się w ogrywającego system przemytnika, ciekawego egzotycznych, na pół literackich przygód.

Jak pisze w posłowiu Autor, na książkę złożyło się doświadczenie szczecińskiej wystawy w Trafostacji Sztuki, rozmowy ze szczecinianami, którzy parali się przemytem do Indii i innych azjatyckich krajów oraz lektury o naszym mieście. Doprowadziło to powstania ciekawej, awanturniczej powieści drogi, w którym Szczecin może się przejrzeć i skonfrontować z alternatywną wersją własnej historii.

Opis z okładki:
Lata osiemdziesiąte, ostatnia dekada PRL-u. Muzyk Radek i jego przyjaciel Janek to szczecińskie młode wilki. Marzą o lepszym życiu. Magda, ich licealna miłość, wyjeżdża z ojcem na placówkę do Indii. Chłopaki także ruszają w świat. Zaczynają od drobnego przemytu z NRD. Przez Budapeszt trafiają do Stambułu i dalej – do Singapuru. Szmuglują magnetowidy, a potem złoto. Na ich drodze stają przeszłość oraz ambitny jak oni radca ambasady.

Sensacyjna fabuła kryje autentyczną opowieść o zapomnianych początkach polskiej transformacji; o fachowcach działających zarówno w szarej strefie, jak i w polskiej dyplomacji w Azji.

Prince Polonia to gra z kulturą niską i wysoką. Moralne rozterki bohaterów są tu równie ważne jak piosenki zespołu Banda i Wanda czy kolczyki Anny Jurksztowicz. Bo czy filmy oglądane na wideo oraz dekolt Sabriny, gwiazdy italo disco, nie przyczyniły się do upadku komunizmu na równi ze skokiem Wałęsy przez płot?

Rekomendacje:
Max Cegielski udowodnił, że można znakomicie połączyć reportaż z powieścią drogi, a nawet z literaturą pikarejską. Zabawne dialogi, wartka akcja, poetyckie opisy indyjskiej rzeczywistości przychodzą mu z ogromną łatwością i lekkością. Czyta się jednym tchem. Słowem – książka dobra na maksa.
[Anna Jurksztowicz, piosenkarka]

Równoległa historia polskiej transformacji, rozgrywająca się na trasie Szczecin–Indie–Singapur. Bez sporów polityków, dzielnych bohaterów, przekrętów i wielkich dat, za to z torbami pełnymi magnetowidów, VHS-ów i indyjskich ciuchów. Mało znany, szalenie ciekawy wątek w najnowszej historii Polski, zaserwowany jako wciągająca awanturnicza opowieść.

[Olga Drenda, Duchologia Polska]

Max Cegielski (ur. 1975) – pisarz, kurator, badacz, dziennikarz. Autor reportaży, powieści i biografii, m.in.: Masala (2002), Apocalypso (2004), Pijani Bogiem (2007), Oko świata. Od Konstantynopola do Stambułu (2009), za którą otrzymał nagrodę im. Beaty Pawlak, Mozaika. Śladami Rechowiczów (2011) oraz Wielki Gracz. Ze Żmudzi na Dach Świata (2015). Autor i kurator projektów artystycznych w Warszawie, Gdańsku, Bombaju i Stambule. Współzałożyciel Masala Sound System, z którym otrzymał tytuł „Antyfaszysty roku 2004”. Do 2015 roku prezenter TVP Kultura, współprowadzący Hali Odlotów, uhonorowanej nagrodą Grand Press. Obecnie współprowadzi Xięgarnię w TVN24, za którą otrzymał nagrodę PIK-owego Lauru.

źródło: inf. pras.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>