12 października 2019 r.

12 października 2019 r.

Pod naszym patronatem m.in. 

Pod naszym patronatem m.in. 

Książka w prezencie

Książka w prezencie

WSPÓŁPRACA

WSPÓŁPRACA

Zostań trenerem personalnym swojego mózgu

fitness-mzgu„…traktuj życie jak salę gimnastyczną, a przeszkody, na które się natykasz, jako hantle, które musisz podnosić, żeby stawać się silniejszym. Kiedy nauczysz się patrzeć na wyzwania jak na zasoby, umożliwiające rozwój, a nie jak na nieszczęśliwe zdarzenia, których chcesz unikać, znajdziesz się na dobrej drodze do osiągnięcia mózgowej sprawności.”*

Coraz częściej zapominasz o ważnych datach i spotkaniach. Nie pamiętasz imion, twarzy, gubisz drogę do własnego auta w labiryncie parkingów. Żyjesz w permanentnym stresie, masz trudności z zapamiętaniem numeru telefonu, adresu, trudno ci skupić uwagę na jednej rzeczy, sport znasz tylko z migawek telewizyjnych? Czujesz, że Twój umysł nie jest już tak wartki i lotny jak kilkanaście lat wcześniej?

Mózg to najbardziej skomplikowana maszyna na świecie, codziennie bombardowana gigabajtami informacji, setkami obrazów i słów. Nasz „biokomputer” pracuje bardzo intensywnie całą dobę nawet wtedy, gdy śpimy czy leniuchujemy, a nasze myśli wydają się swobodnie płyną w dowolnym kierunku.

Zwykło się uważać, że inteligencja płynna (nasze wyposażenie biologiczne, niezależne od wiedzy i wykształcenia) jest stała i niezmienna. Niedawno udowodniono, że było to myślenie błędne i nasz wrodzony potencjał intelektualny można zwiększyć nawet o 40%! To nie regularne rozwiązywanie krzyżówek czy sudoku, jak dotąd uważano, zwiększa plastyczność naszego mózgu, bo oprócz chwili relaksu ćwiczą one jedynie rutynowe metody działania i szybkość rozwiązywania konkretnego rodzaju łamigłówek. Najnowsze badania wykazały, że między innymi specjalistyczne gry i ćwiczenia komputerowe, nauka języków, czy gry na instrumencie powodują pozytywne zmiany w mózgu. Wyznawcy stałości poziomu inteligencji płynnej zazwyczaj nie są skorzy do podejmowania nowych wyzwań, mniej przykładają się do nauki, boją się porażki i popełnienia błędu. Natomiast ci, którzy są świadomi tego, że skoncentrowanie się na samej nauce jest najważniejsze, zazwyczaj odnoszą spektakularne sukcesy. Dlatego warto sobie uświadomić, że funkcjonowanie mózgu zależy przede wszystkim od nas samych, a szeroko pojęta aktywność jest najlepszą stymulacją. Powinniśmy dostarczać mózgowi wciąż nowych wyzwań i zadań do wykonania, uczyć się nowych rzeczy, pobudzać do różnych działań unikając jednostajnego, monotonnego stylu życia. Systematyczne i celowe wychodzenie poza strefę komfortu w olbrzymim stopniu poprawia nasze funkcjonowanie poznawcze. Zwiększa plastyczność i możliwości mózgu, wzmacniając wiele konkretnych funkcji takie jak uwaga, pamięć, czy wnioskowanie. Co zaskakujące, regularny trening poznawczy daje o wiele bardziej spektakularne efekty niż ćwiczenia fizyczne wykonywane z taką samą częstotliwością. Jednak najlepszym rozwiązaniem dla naszego mózgu będzie podejście wielotorowe, skupione na diecie, radzeniu sobie ze stresem oraz ćwiczeniach fizycznych i umysłowych.

„Fitness mózgu” składa się z dziewięciu rozdziałów. Zanim poznamy instrumenty za pomocą których możemy odbudować strukturę naszego mózgu, musimy poznać jego anatomię i sposób działania. W pierwszym rozdziale, oprócz budowy mózgu, możemy także dowiedzieć się czym jest neuroplastyczność i dlaczego jest podstawą usprawniania naszego umysłu. W kolejnych zapoznamy się między innymi z aktualnymi odkryciami nauki oraz nowoczesnymi narzędziami niezbędnymi do ich zrozumienia i wykorzystania, a także podstawami sprawności mózgu i jego olbrzymim potencjałem. Dowiemy się, że ćwiczenia aeorobowe, dieta śródziemnomorska oparta na spożywaniu dużej ilości warzyw, owoców i nienasyconych kwasów tłuszczowych, utrzymywanie bliskich więzi emocjonalnych z rodziną, przyjaciółmi i znajomymi, nawiązywanie nowych kontaktów oraz dobra lektura, choćby w postaci wciągającego, skandynawskiego kryminału, mają ogromny wpływ na zachowanie zdrowia poznawczego. Nie można też pominąć wartości medytacji, która uprawiana regularnie znacznie obniża poziom stresu jednocześnie zwiększając ilość komórek nerwowych. Zaznajomimy się także z konsekwencjami niektórych schorzeń i chorób przewlekłych dla procesów przetwarzania informacji zachodzących w układzie nerwowym. Dowiemy się również, że starzenie nie musi być jednoznaczne z automatycznym rozpadem poznawczym. Każdy rozdział książki kończy się obszernym wywiadem ze specjalistą komentującym podjętą tematykę. Ostatni z nich dodatkowo opatrzono krótkimi przykładami, zbiorem najważniejszych faktów na temat sprawności mózgu oraz bardzo przydatnym słowniczkiem, bogatym spisem bibliografii oraz miejscem na własne notatki.

Mózg to nasz najcenniejszy skarb, należy o niego dbać od najmłodszych lat. Higiena życia, zdrowie fizyczne oraz współczesne narzędzia pobudzające i wzmacniające tworzenie nowych połączeń nerwowych wpływają na jego odnowę, pamięć i naukę niezależnie od wieku, ponieważ nad rozwojem naszego mózgu możemy pracować przez całe życie. Tylko od nas zależy, czy zdecydujemy się wprowadzić nasz mózg na wyższe obroty i jak zabezpieczymy się na przyszłość. „Fitness mózgu” to wyjątkowy przewodnik, napisany przystępnym językiem, pełen przydatnych informacji okraszonych mnóstwem dowodów naukowych. Do jego powstania przyczyniło się ponad sto wielkich umysłów. Książka oprócz niezwykle wartościowego wnętrza ma wysmakowaną graficznie, przyciągającą wzrok okładkę. Polecam lekturę wszystkim, którym zależy na podkręceniu zdolności własnego mózgu, by cieszyć się jego sprawnością do późnej starości.

 Ewa Ciereszko

„FITNESS MÓZGU” Alvaro Fernandez, Elkhonon Goldberg, Pascale Michelon (współpraca),Tłumaczenie: Małgorzata Guzowska, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2015, Stron: 283

* cyt. z książki

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>